Senaste Inlägg

en helg...

har gått igen då...
En lite spökaktig helg.

I fredags var vi till buspalatset.
Vi kom dit ganska sent för vi stannade på mat någonstans där innan:)
Men ungarna busade på, inte bara de...


Fredrik fann sig till rätta bland bollarna ;)

Lördagen erbjöd strålande väder!!
Så vi tog en tur på 4hjulingarna,
till spökhuset....
det sk "prickiga huset"
Det säga att det spökar där, att en dam som bott där blev
galen och prickade huset, inte bara huset utan
ladugården, träden och till och med kossorna...
Om det e sant vet jag ej men
Huset e prickigt i varjefall...

huset
bilder innifrån...

visst måste hon vart tokig på nå vis...
vem orkar pricka ett helt hus??

ladugårn

men vi såg inget spöke...
eller joo ett..

titta lite närmre...

oh huuu vad läskigt...

På vägen dit så sticker en viss sortsgaffel upp ur marken...

känner ni igen den??
jijkes!!

Senare på kvällen spökade det till regeält...
Fast vi fick tag på spöket och det var bara en av Fredriks
kompisar som busade lite med barnen.

innan kvällen kom så åkte vi till Graven.
Det var så fint där.

tände ljus.
saknar dig mamma!

Igår skulle vi åka ett gäng och grilla korv var det meningen.
Men Mathilda blev magsjuk :(
Hon spydde hela dagen så nu e jag hemma med henne.
Hon verkar piggare nu men jag skulle juh inte kunna skicka henne till
skolan ändå. Det tar juh en liten tid att återhämta
sig med.
Jänta å jag tar det bara lugnt nu.
Fast jag vet att igentligen e det mycket man borde ha gjort.

puss!


11 Kommentarer

Postat av: yvette den 2008-11-03 @ 12:11:34
http://[email protected]

Några prickar va de ju...vart ligger de där huset någonstans..skulle vara roligt att se de.

Postat av: Tessan den 2008-11-03 @ 15:00:26
http://tessan79.blogg.se/

de där huset har man vart i många gånger;) fast de e ju så himla förstört nu...för 15 år sen så va de nästan orört, då va de riktigt häftigt å vara där! Verkar haft en bra helg iaf stumpan;) kram kram

Postat av: Sara den 2008-11-03 @ 15:53:50

jodå lördagen var mysig den som tusan :)

Det hade nog söndan vart med om inte Mathilda blitt sjuk :(

Ja vart ligger huset?

Man åker mot vallsta och svänger in mot nianfors tror jag..sen vet jag inte riktigt hur man ska beskriva...

Det e någonstans nära Iste i varjefall;)

kramar!

Postat av: Ragnvi den 2008-11-03 @ 17:19:35
http://rankans.blogg.se/

Hej på dig! Hoppas dottern mår bättre nu?! Stackarn!



Fint o sorgligt på graven....men känns ändå skönt att tända ljus o minnas...



Men du, här i Trönö har svärmor berättat om en dam som också målade allt med prickigt! Undrar om det kan vara samma som din!? Ska forska lite i det där!

Ha en bra kväll!

Kramen!

Postat av: Britt Inger den 2008-11-03 @ 21:05:13

Prickhuset ligger mellan Mörtsjö och Bogården. Där har Inger och jag varit många gånger som barn. Det kändes spännande :)

Det är samma kvinna som var i Trönö. Var hon finns nu och om hon lever vet jag inte.

Kvinnan, minns inte vad hon hette... Nått liknande Margurite kanske, vi kallade henne bara "prickkäringa"...

Hon var judinna och hade suttit i koncentrationsläger men blev en av dem som klarade sig med livet i behåll. Hon var märkt med ett nummer på armen. Om det var inbränt eller inristat vet jag inte heller...

Kanske inte var så konstigt egentligen om hon var lite "tokig"....

Några djur minns jag aldrig att vi såg där så det var nog bara hus och ladugård hon prickade... Kommer ihåg att det var prickiga stenar mm i trädgården också....

Det ser ju onekligen ruckligt ut nu :)

Postat av: Anonym den 2008-11-03 @ 21:08:36

Prickhuset ligger mellan Mörtsjö och Bogården. Där har Inger och jag varit många gånger som barn. Det kändes spännande :)

Det är samma kvinna som var i Trönö. Var hon finns nu och om hon lever vet jag inte.

Kvinnan, minns inte vad hon hette... Nått liknande Margurite kanske, vi kallade henne bara "prickkäringa"...

Hon var judinna och hade suttit i koncentrationsläger men blev en av dem som klarade sig med livet i behåll. Hon var märkt med ett nummer på armen. Om det var inbränt eller inristat vet jag inte heller...

Kanske inte var så konstigt egentligen om hon var lite "tokig"....

Några djur minns jag aldrig att vi såg där så det var nog bara hus och ladugård hon prickade... Kommer ihåg att det var prickiga stenar mm i trädgården också....

Det ser ju onekligen ruckligt ut nu :)

Postat av: falle den 2008-11-04 @ 03:47:38

haha.. Har du också hittat till prickkärringen.. Mm i utkanten av mörtsjö.. Då har du ju åkt förbi min kompis stuga.. Han och många släktingar har hus där.. Man passerar ju hans mormors hus just där man svänger..

Postat av: falle den 2008-11-04 @ 03:51:55

hmm är nog en 20 år sedan vi började hänga där på somrarna..

Har fler kompisar som är från den byn.. Och trakten runt.. Fint där..

Postat av: Tessan den 2008-11-04 @ 08:41:53
http://tessan79.blogg.se/

måste bara tillägga att Britt Inger har rätt..hon hette Margurite;) Hon hamnade på psyk men gick väl bort för några år sen.. Kramiz

Postat av: Sara den 2008-11-04 @ 19:28:45

Det var spännande att höra om allt :)

Postat av: Ida den 2014-05-24 @ 17:30:29

Kvinnan som levde där överlevde konsetrationslägret inte konstigt att hon blev galen :( man kan nog inte föreställa sig vad hon och alla andra fick gå i genom


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback